Tipsa om träningsprodukter genom bloggsamarbeten

Sociala medier är idag hetare än någonsin och de stora profilerna är många. De finns bland annat på plattformar som Youtube, Instagram och inte minst bloggar. Om man har träningsprodukter som man vill marknadsföra så är det därför smart att snegla åt det stora segmentet träningsbloggar och försöka skapa spännande samarbeten med någon eller några av dessa profiler. Beroende på vad du har för produkt du vill marknadsföra finns det profiler som passar mer eller mindre bra. Hur du hittar rätt i bloggdjungeln ska vi ta upp i denna text. Läs vidare och lär dig hur du får dina produkter att synas på bästa sätt.

Välj rätt bloggare

Det första du bör göra när du vill marknadsföra din träningsprodukt är att titta på dess egenskaper. Har du till exempel en löparsko, ett proteinpulver eller en träningsplagg för vintersport som du vill marknadsföra? Då gör du klokast i att välja den bloggare som matchar din produkt bäst. En löparsko marknadsför du naturligtvis bäst hos en löparbloggare medan proteinpulvret passar bäst hos en bloggare som är inriktad på hälsosam kost eller träning på gym. När du hittat en bloggare som du vill samarbeta med gäller det att lägga fram ditt förslag på ett snyggt sätt. Kom ihåg att Allt fler blir sponsrade idag, något som gör att de flesta bloggare är vana att bli kontaktade av diverse företag. Du bör därför vara personlig och påläst innan du tar kontakt. Undvik att skicka massmejl, det går oftast inte hem.

Var beredd att betala för marknadsföring

Du kanske tror att det kommer att räcka med att ge bort en gratis produkt för att få marknadsföring hos en bloggare? Så var det kanske i bloggandets linda men idag är bloggare mycket mer medvetna om att de måste ta betalt för sitt arbete. Du måste alltså som kund tänka att du köper marknadsföringsplats på en blogg på samma sätt som du köper annonsplats i en tidning. Kom också ihåg att bloggare faktiskt måste skatta för de gratisprodukter de får, det gör det lättare att förstå att de måste ta betalt för sina samarbeten för att de inte ska bli förlustaffärer för dem. Om din tänkta samarbetspartner saknar f-skattsedel är inte heller det något problem.Det är lätt att fakturera utan företag idag genom att använda sig av ett av de företag som är specialiserade på frilansare utan f-skatt.